Mesajul lui † IOACHIM Băcăuanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Romanului și
Bacăului
De fiecare dată când sărbătorim minunatul praznic al Învierii Domnului,
retrăim bucuria primirii celui mai mare dar trimis de Dumnezeu lumii după
crearea ei: biruirea morții și
certitudinea vieții veșnice. Este darul la care ființa noastră aspiră din
adâncurile ei în mod constant, chiar dacă adeseori suntem absorbiți de
problemele cotidiene, pur pământești. Sărbătoarea pascală recapitulează an de an evenimentul consumat în istorie la „plinirea vremii” și ne invită să o înțelegem în toată dimensiunea ei sacră, teologică, liturgică și tradițională, smulgându-ne, cel puțin pentru câteva momente, din grijile firești ale lumii.
problemele cotidiene, pur pământești. Sărbătoarea pascală recapitulează an de an evenimentul consumat în istorie la „plinirea vremii” și ne invită să o înțelegem în toată dimensiunea ei sacră, teologică, liturgică și tradițională, smulgându-ne, cel puțin pentru câteva momente, din grijile firești ale lumii.
În aceasta măreață zi, Sfânta Biserică ne cheamă să ne ridicăm din amorțirea
sufletească și, ca oarecând femeile mironosițe, să mergem la mormântul
Domnului, adică în orice lăcaș de închinare, ca să fim întâmpinați și noi, ca și
ele, de „doi bărbați în veșminte strălucitoare”, care ne vor spune că Hristos a înviat din morți, cu moartea pe
moarte calcând și celor din morminte viață dăruindu-le!
Acest
imn este de fapt mărturisirea pe care purtătoarele de miruri au făcut-o
apostolilor, și care, la rându-le, au transmis-o lumii, ajungând din generație în
generație până la noi, cei care, înțelegând prin credință acest adevăr
fundamental, viețuim cu speranța propriei învieri duhovnicești și a trecerii în
Împărăția plină de lumină a lui Dumnezeu. Aceasta e mărturia pe care o face
Sfânta noastră Biserică de veacuri, fără încetare, întreaga ei viață fiind pătrunsă
de frumusețea și lumina învierii Mântuitorului. Aceasta e mărturia pe care și
noi, fiii Sfintei Biserici a lui Hristos, o confirmăm și afirmăm, vădind prin
cuvânt și fapte credința noastră nestrămutată în Înviere.
Mesagerii Învierii
Sfântul Evanghelist Luca este cel care prezintă evenimentul învierii într-un
mod aparte. El spune că: „În prima zi de
după sâmbătă (duminica), foarte de dimineață, au venit ele la mormânt, aducând
miresmele pe care le pregătiseră. Și au găsit piatra răsturnată de pe mormânt. Și
intrând, nu au găsit trupul Domnului Iisus. Și fiind ele încă nedumerite de
aceasta, iată doi bărbați, (adică doi îngeri) au stat înaintea lor, în veșminte
strălucitoare (…) Au zis aceia către ele: De ce căutați pe Cel viu între cei
morți? Nu este aici, ci s-a sculat.” (Luca 24, 1-6). De ce oare acești “doi
bărbați” sunt îmbrăcați “în veșminte strălucitoare” duminică dimineața, că doar
nu înviaseră ei? Ca un paradox, în altă parte a Evangheliei, Iisus înviat,
atunci când se arată, în Ghetsimani, Mariei Magdalena, nu este îmbrăcat în veșminte
strălucitoare, căci a fost confundat de aceasta cu grădinarul. Sigur, nu înviaseră
ei, dar anunțau Învierea! Erau martorii ale căror chipuri scăldate în lumina
Celui pe care Îl văzuseră înviat ne amintesc de chipul strălucitor al lui
Moise, cel ce în Sinai văzuse „spatele lui Dumnezeu”, dar și de cei doi martori
ai Schimbării la Față de pe Tabor. Și de fiecare dată când ești mesagerul Învierii,
atunci te îmbraci în haină strălucitoare, pentru că prin Înviere „toate se
umplu de lumina și cerul, și pământul, și cele de desubt”. Așadar, Hristos a înviat
pentru noi, nu pentru El Însuși, pentru ca noi să fim părtași ai învierii Lui.
Trăirea actului învierii trebuie începută de la mormânt
Cei doi bărbați care străjuiau mormântul gol le interoghează pe cele ce
sosiseră dis-de-dimineață la mormânt: „De ce căutați pe Cel viu printre cei morți?
Nu este aici, ci s-a sculat.” (Luca 24, 5-6). În fond, ei au dreptate. Iisus înviase,
dar prin El, așa cum precizează imnul pascal, atât îngerii din ceruri, cât și
tot Universul participă ontologic la acest act. După înviere, nimeni nu mai are
niciun motiv să stea în cimitir și în doliu. Cel ce înviază se duce unde este
viață. Cu toate acestea, trăirea actului învierii trebuie începută de la
mormânt, căci numai lângă acesta poți percepe mai bine sensul și consistența
vieții. Femeile mironosițe și apoi apostolii primesc vestea învierii alături de
un mormânt gol. Întâlnirea cu acești “bărbați în veșminte strălucitoare” poate
să mire pe mulți. De unde întrebarea firească: De ce îngerii anunță învierea și
nu Iisus Însuși? De ce oare s-a derobat Iisus de mormântul în care a fost pus?
De fapt, și la nașterea Domnului tot îngerii au anunțat păstorilor evenimentul.
Evident că El va apărea în mai multe împrejurări de-a lungul celor 40 de zile
până la Înălțarea la ceruri. Nu a anunțat învierea El Însuși, tocmai pentru a
ne arăta că învierea este un mister, o
taină care se dovedește prin credință, nu prin argumentări logico-științifice.
Deci păruta absență a lui Iisus de la
mormânt este un apel. Iisus înviat nu
s-a arătat femeilor mironosițe aievea, pentru a le obliga să reflecteze asupra
evenimentului. De fapt, “bărbații”, adică îngerii, le invită la aceasta
zicându-le: „Aduceți-vă aminte cum v-a vorbit fiind încă în Galileea”
(Luca 24,6). Evanghelia s-a predicat
prin cuvânt, apoi a fost scrisă. Autorii scripturilor sfinte au ascultat mai întâi
cuvântul revelator și apoi l-au consemnat și în scris. În teologia ortodoxă se
arată că omul crede nu pentru că vede, ci vede prin credință conștientă pe Cel
ce este nevăzut. Sfântul Pavel definește credința astfel: „Încredințarea celor
nădăjduite și dovada lucrurilor celor nevăzute” (Evrei 11,1). Așadar, credința
este o vedere întru nevedere despre care vorbesc
părinții Bisericii, trăitori ai cuvântului Evangheliei. Credința este o
plinătate a învierii sufletului.
Mărturisirea noastră de credință
Ce anume trebuiau să-și aducă aminte femeile mironosițe și
prin ele și noi? „Că Fiul Omului trebuie să fie dat în mâinile oamenilor păcătoși
și să fie răstignit, iar a treia zi să învieze.” (Luca 24,7). Femeile au
reflectat și „și-au adus aminte de cuvintele Lui” (Luca 24, 8). Învierea Sa
este împlinirea cuvintelor Sale adresate apostolilor înainte de pătimire și
confirmarea dumnezeirii Sale. Acesta este de fapt mesajul de Paști. Anamneza,
adică aducerea aminte și receptarea cuvântului biblic, ca depozitar al conținutului
sacru! Altfel spus: Aduceți-vă aminte că Eu sunt Fiul lui Dumnezeu, Unul născut, Care din Tatăl S-a născut, mai înainte
de veci, Lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut,
iar nu făcut; Cel de o ființă cu Tatăl, prin care toate s-au făcut(…) Cel ce s-a răstignit în zilele lui Pilat din
Pont și a pătimit și S-a îngropat. Și a treia zi a înviat. Și s-a înălțat la
ceruri și șade de-a dreapta Tatălui. Și va să vină să judece viii și morții, a
Cărui împărăție nu va avea sfârșit. (…)„Aștept învierea morților și viața
veșnică ce va să fie.” Iată cuvinte care sunt conținute în mărturisirea noastră
de credință și care concentrează în ele timpul și evenimentele mântuirii.
De acestea toate
amintiți-vă în ziua de Paști! Dar aducerea aminte trebuie să fie ajutată și întărită
prin credință. Hristos înviat nu poate fi înțeles decât prin dimensiunea credinței.
Nici apostolii, nici femeile nu L-au văzut cum a ieșit din mormânt, dar și ele,
și ei au crezut spuselor bărbaților cerești: Nu este aici, ci a înviat! Căutați-L în Galileea, adică să-L căutați
acolo unde vreți voi în lume, în Univers, peste tot, nu în mormânt. Căutați-L în
voi înșivă. Altfel spus, nu mai încercați, ca și Toma, să atingeți coasta Lui,
mâinile Lui, ci căutați-L prin credință și veți afla nu pe Hristos biologic,
istoric, ci pe Hristosul teologic, transfigurat prin înviere. După ce a înviat,
El este omniprezent atât cu sufletul, cât și cu trupul, real și substanțial, în
Euharistie (Emaus) și prin alte semene ale dragostei Sale care vor borna calea
fiecărei ființe conștiente către Împărăția cea veșnică, pe care a inaugurat-o
prin înviere. Iar când Îl primim și-L acceptăm întru credință, atunci actul învierii
nu se va mai baza pe argumente științific alcătuite, ci pe simțământul
descoperirii în noi a misterului divin, care va vorbi despre el însuși. Și
atunci vom începe să vorbim cu El, prin El și despre El, în puterea Duhului
Sfânt.
Martorii lui Hristos până la sfârșitul veacurilor
În prima zi a săptămânii, Iisus se arătă
și ucenicilor adunați într-un Cenaclu, ascunși de frica iudeilor, intrând prin
ușile încuiate și zicându-le: Pace vouă!
Apoi îi învestește în puterea Duhului Sfânt să meargă la propovăduire: „Precum
M-a trimis pe Mine Tatăl, și Eu vă trimit pe voi” (Ioan 20, 21). Unde îi
trimite? La toate neamurile, pentru a le boteza în numele Tatălui, și al
Fiului, și al Sfântului Duh și pentru a le învăța să păzească toate câte le-a
poruncit lor în Evanghelia Sa, El fiind cu ei și cu noi în toate zilele, până
la sfârșitul veacului. (Matei 28, 19-20). Prin aceste cuvinte, Hristos ne învestește
și ne reînvestește și pe noi, pentru a fi martori și mărturisitori ai învierii
Sale în lume. Cei ce avem curajul să o facem, împlinindu-ne apostolatul și preoția,
indiferent de capriciile vremurilor, vom fi răsplătiți, cu Împărăția cea veșnică.
Deci, Hristos nu are alt mesaj pentru timpul pe care îl trăim. Evanghelia Lui
este aceeași până la sfârșitul veacurilor, indiferent de mutațiile vremii și
proclamă adevărul fundamental: Dumnezeu Se
face om pentru ca omul să se îndumnezeiască. Cu timp și fără timp,
potrivit mandatului pe care-l avem de la Hristos în Biserica Lui, cei grefați
prin botez pe vița Hristos trebuie să fim martorii lui Hristos până la sfârșitul
veacurilor. În măsura în care trăim și propovăduim mesajul lui Hristos, tot așa
și Hristos Se va recunoaște în noi și în faptele pe care le-am făcut spre slava
Lui.
Să trăim sub semnul biruitor al Crucii
După înviere, Hristos împărtășește apostolilor și mironosițelor pacea și
bucuria care sunt semnele prezenței Duhului în inima omului, iar lui Toma îi
precizează faptul că beneficiarii adevăratei fericiri sunt cei ce cred în
roadele Învierii, fără a fi martori ai acestui eveniment. De fapt, resortul ce
a dinamizat și determinat convertirea neamurilor la creștinism a fost tocmai
adevărul incontestabil al Învierii și faptul că cei ce îl propovăduiau erau
ucenici și martori ai Celui înviat. Învierea nu este o simplă comemorare anuală
a unui eveniment consemnat istoric acum 2000 de ani, ci experierea duhovnicească
a unei stări dincolo de succesiunea temporală, o trăire teandrică interpersonală
cu Hristos înviat, Care rămâne într-un timp al lui Dumnezeu în care suntem încorporați,
o împreună călătorie cu Hristos-pelerinul, pe drumul unui Emaus al descoperirilor
euharistice, o împreună slujire cu Arhiereul suprem în fiecare zi de duminică,
care este ziua învierii.
Paștele de anul
acesta să fie un imbold al misionarismului și al reevanghelizării lumii în care
trăim! Viața secularizată de astăzi, din păcate s-ar traduce prin trăirea erei
postcreștinismului. Să nu fie! Timpuri neprielnice pentru cuvântul lui Dumnezeu
au mai fost în istorie, așa cum Iisus a ieșit din mormânt și Biserica s-a
organizat mai întâi în pământ, adică în catacombe. Aproape 300 de ani au durat
persecuțiile împotriva creștinilor la începuturile existenței sale. Acestea
s-au terminat oficial în timpul împăratului Constantin cel Mare, care a
promulgat acel decret de la Mediolan, din anul 313, prin care a dat voie creștinilor
să se manifeste liber în lume. Destinul imperial și religios al lui Constantin
a stat sub semnul biruitor al crucii și al întâlnirii cu
Hristos înviat, de aceea și emiterea Edictului nu a fost decât un rezultat
firesc al acestei experiențe, care mărturisește învierea istorică a creștinismului
din catacombele suferinței și faptul că întâlnirea personală cu Hristos înviat
are o traiectorie ce trece invariabil prin experiența crucii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu