Zilele trecute am primit pe mail, o scrisoare semnata de cativa oameni din interiorul uzinei, legata de problemele ecologice la AEROSTAR, probleme ce vizeaza sanatatea tuturor bacauanilor. Pe mine, ma framanta acest gen de probleme si particip mereu la ele. Si cazul AMURCO mi-a mancat multe zile si am fost alaturi de grupul de initiativa de atunci.
Revenind la subiect, mailul cu plangerea a fost trimis cu cateva zile in urma, dar abia acum l-am descoperit in spam. Acum fac si legatura cu emailul primit de la Aerostar din urma cu 4...5.zile, in care anunta o conferinta de presa, si nu intelegeam de ce sesizari vorbeste. Problema cea mare este ca anuntul din partea Aerostarului, s-a facut pe la ora 11, cum ca la ora 12, se organizeaza o conferinta la ei la sediu. Lucru care nu se face niciodata, din partea nimanui, mai ales unei asemenea firme. Este inadmisibil sa chemi ziaristii cu o ora inainte, si pe mail, nici macar telefonic. Eu de exemplu am citit mailul pe la ora 13, deci trecuse deja conferinta. Ca sa nu mai spun, ca in mail nu scria nici data cand trebuia sa mergem. Am solicitat raspuns, dar nici in ziua de azi nu l-am primit.
Din punctul meu devedere conferinta nici nu a fost....dar ii acord Aerostarului, dreptul de replica, pe acest site.
Iata si scrisoarea primita:
Domnilor jurnalisti,
Ne cerem scuze ca trebuie sa apelam la anonimat si sa utilizam sintagma "un grup de angajati" ai Aerostar Bacau, sintagma care genereaza suspiciune si neincredere fata de ceea ce avem de spus. Va rugam sa ne credeti ca suntem persoane serioase si semnalam anumite probleme in deplina cunostinta de cauza insa nu ne declinam identitatea deoarece in cadrul Aerostar functioneaza extrem de sever "legea tacerii". Cine "indrazneste" sa demonteze imaginea idilica a conditiilor de lucru, sa mentioneze aspectele negative si sa critice managementul practicat de Grigore Filip si directorii din jurul sau isi va pierde cu siguranta locul de munca (si unde sa se mai angajeze niste persoane de peste 45 de ani, care nu se pricep decat la tehnologie aviatica?!).
Ar trebui sa ne gandim ca avem rate la Banci, obligatii familiale, etc. si sa tacem. Dar tocmai gandul la familii ne determine sa luam atitudine: vrem sa ajungem si noi la varsta de pensionare, sa ne vedem copiii la locul lor, sa ne crestem nepotii si nu sa sfarsim prematur, cu boli grave sau chiar incurabile, pe paturi de spital!
Si iata ca am ajuns la esenta problemei care, in rezumat, este urmatoarea: in marea majoritate a zonelor de lucru de la Aerostar se opereaza cu substante chimice extrem de periculoase pentru sanatatea oamenilor iar masurile de protectie sunt insuficiente, ineficiente ori lipsesc cu desavarsire, Si astfel, noi, cei multi de la "munca de jos", ne riscam sanatatea in fiecare zi, fiind intr-un real pericol de a contracta boli grave precum cancer, Alzheimer, Parkinson, intoxicatii cu metale grele, otraviri cu cianuri si lista, din nefericire, e mult mai lunga. Sau, cum glumim (amar) intre noi: daca tot lucram intr-o unitate cu profil de aviatie, avem "privilegiul" de a ne ridica la ceruri cu propriile noastre aripi de ingerasi!
Dar atentie!!! Nu numai angajatii Aerostar sunt in pericol ci toata populatia municipiului Bacau si, mai mult decat atat, orice persoana care utilizeaza intr-un fel sau altul apa raului Siret (vom argumenta in continuare de ce).
De ce exista situatia respectiva si de ce se mentine neschimbata de ani de zile? E simplu si sunt doua categorii de "actori" implicati, fiecare cu motive proprii:
- directorii Aerostar - sunt interesati de productie (cat mai mare,
indiferent de presiunea pusa pe muncitori) si de consecinta directa a
acesteia: PROFITUL!
Evident ca, in opinia lor, profitul nu trebuie
micsorat prin investitii-cheltuieli pentru protectia sanatatii angajatilor si a
mediului inconjurator!. Asa ca, desi pe hartie totul e minunat (investitii de
milioane, programe de mediu, buletine de analiza a factorilor de mediu),
situatia reala e grava-critica, aspect notificat ca atare chiar in documente
interne ale Aerostar.
- institutiiie de control pe linie de sanatate publica si mediu din
Bacau' (Directia de Sanatate Publica, Garda de Mediu, Agentia
pentru Protectia Mediului) - conducatorii acestora cunosc ce persoane
"cu greutate" si cu multe stele pe epoleti, cu influenta la nivel national,
sunt "in spatele" lui Filip si a conducerii Aerostar. A-i "deranja" pe acestia
inseamna a-ti dinamita postul de conducere (si privilegiile aferente).
Deci, se fac ca nu observa nimic si iau de bune (fara sa verifice) situatiile
"cosmetizate" prezentate de conducerea Aerostar.
Ce daca mai ajung in
spitale unii angajati?! Ce daca aerul din Bacau e poluat cu compusi
volatili toxici?! Ce daca apele deversate de Aerostar in canalizarea municipala sunt pline de cianuri si alte substante extrem de nocive chiar la concentratii de a zecea mia parte dintr-un gram?!
Aceasta e problema, acestea sunt riscurile, acestea sunt cauzele, prezentate intr-o abordare emotionala (nici nu se putea altfel, lucram acolo si suntem afectati in fiecare zi!).
Dar, pentru a fi credibili si pentru a va oferi dvs. argumentele necesare pentru a-i "sensibiliza" pe cei ce pot interveni, iata si abordarea tehnica a situatiei:
Substantele toxice
* compusi chimici - la Aerostar se utilizeaza peste 30 de tipuri de substante
toxice, in cantitate anuala de peste 50 tone, dintre care cu nivel ridicat de rise:
- cianuri (cianura de sodiu, cianura de potasiu, cianura de cupru, cianura de
argint), extrem de toxice la concentratii peste 0.1 miliarame/litru. letale la concentratii de cateva ori mai mari:
- acid cromic (utilizat in procesele de cromare, acoperirea galvanica a unor
suprafete, colorare, lustruire), nociv la concentratii peste 0.1 miligrame/litru:
- acizi (acid sulfuric, acid clorhidric, acid azotic, acid fosforic) - sunt extrem
de corozivi. afecteaza grav corpul uman si mediul ambiant.
* compusi organici volatili (proveniti din solventii si vopselele utilizate pentru
decaparea si acoperirea pieselor metalice), circa 20 categorii, reziduurile ramase
dupa vopsire fiind de circa 2 tone anual. Afecteaza sistemul respirator uman.
De exemplu - instalatia de degresare cu vapori de tricloretilena -substanta care conduce la aparitia tumorilor si cancerului la rinichi in cazul expunerilor de durata.
Factorii de mediu poluati (cu consecinta directa asupra populatiei)
si cauzele poluarii
1. Aerul - Exista 7 sectii din Aerostar in care poluarea aerului este considerata la nivel "conditii de urgenta" (critica). Dispersarea in atmosfera a substantelor nocive in faza gazoasa este determinate de lipsa unor sisteme de captare/filtrare/neutralizare a compusilor organici volatili (practic, ar fi necesar ca fiecare zona de lucru in care se utilizeaza decapanti, lacuri, vopsele, sa fie etanseizata in raport cu mediul exterior si sa dispuna de sisteme proprii de filtrare/neutralizare);
2. Apele subterane si raul Siret - in urma proceselor tehnologice de la Aerostar rezulta anual cantitati de ordinul sutelor de tone de ape reziduale incarcate cu compusi toxici, care sunt supuse unor procese de tratare/epurare insuficiente/ineficiente, pastrand concentratii ridicate de substante nocive.
La nivelul AEROSTAR SA exista 11 sectii/departamente care produc ape reziduale cu compusi nocivi, nivelul de risc generat de acestea fiind plasat, conform estimarilor interne, la nivelul "conditii de urgenta" (critice) in 2 zone (Reparatii si incercari motoare de aviatie; Atelier procese speciale - acoperiri de suprafata), respectiv la nivelul "Conditii anormale" in 13 zone.
Schematic, circuitul apelor contaminate este urmatorul: neutralizare (tratare chimica) —> decantare (selectare pe baza diferentelor de densitate) —> filtrare/separare/compresare —> din ultima etapa rezulta blocuri solide de metale grele (preluate de firma DEMECO si transportate la o destinatie necunoscuta) si ape reziduale care au inca incarcatura ridicata de substante nocive -> apele respective sunt trecute prin statia "de epurare" a Aerostar —> apoi deversate in sistemul public de canalizare al orasului -» deversate in Bistrita (de unde ajung in Siret).
Pe intreg circuitul se manifesta disfunctii care fac ca "tratarea" si "curatarea" apelor sa ramana doar pe hartie. in fapt, Aerostar este o adevarata "bomba ecologica" pentru ca:
- statia de neutralizare - electrozii nu au mai fost schimbati de ani de zile
desi producatorul recomanda schimbarea saptamanala;
- statia de "epurare" a Aerostar realizeaza doar filtrare mecanica si
tratare cu clor (aceasta ar fi utila pentru distrugerea virusilor biologic!
insa este total ineficienta pentru tratarea substantelor chimice);
- statia de epurare a municipiului Bacau este specializata pe epurarea
apelor menajere si nu a celor industriale, astfel incat cantitati
semnificative de deseuri periculoase ajung in apele de suprafata,
determinand riscuri asupra persoanelor care utilizeaza apele respective
pentru agrement ori pescuit.
Deci pretinsa "tratare/curatare" a apelor toxice de la Aerostar este ca steaua lui Eminescu: "Era pe cand nu se zarea, azi o vedem si nu e!!!".
Va semnalam cele de mai sus cu speranta ca presa este interesata de binele celor multi, ca jurnalistii nu adopta politica strutului precum cei de la institutiile de mediu si ca publicarea unor articole in ziarele din Bacau va contribui la normalizarea situatiei de la Aerostar si la eliminarea riscurilor.
promovat pe facebook si google+
RăspundețiȘtergeremacar atat ar putea face toti cei care citesc articolul.
Lucrez in fabrica si nu este nimic adevărat!Avem controale de la mediu frecvent si nu au fost probleme!Problema este a voastră!Vau dat jos de pe scaunele pe care nu le meritati
RăspundețiȘtergere