27.09.2010

Istoria necunoscuta a Bacaului...

Mai tineti minte interviul realizat cu ceva timp in urma, istoricului si cetateanului de onoare al Bacaului, Eugen Sendrea? Ei bine, profesorul a lansat o noua carte intitulata "ISTORIA NECUNOSCUTA A BACAULUI", la editura Vicovia. Pentru moment este primul volum. Dar asa cum ne-am obisnuit, cultura nu reprezinta cel mai puternic interes pentru cei care ne conduc. Profesorul a declarat pentru Inima Bacaului ca traieste cu speranta la niste zile mai bune si ca este gata si cel de-al doilea volum dar nu are cine sa-l scoata.


Nici macar volumul 1, nu a avut parte de o lansare oficiala. Lipsa banilor isi spune cuvantul. M-a onorat  cand am primit cartea cu autograf si ii multumesc pe aceasta cale. E un gest deosebit si destul de rar in viata unui om sa primesti o carte din partea autorului. In putinul timp liber ma bucur sa citesc volumul si sa mai aflu cate o parte din istoria necunoscuta a orasului nostru si pe care ar trebui sa o cunoastem cu totii.
Eu mi-as dori ca primul volum sa aiba parte si de o lansare oficiala, acum de Zilele Bacaului. Ar mai fi doritori?

 In speranta ca va voi starni curiozitatea va prezint cateva din titlurile cartii:

Principatul Bacău

Există mormântul lui Toma Alimoș la Săucești?
Mihai Viteazul la Târgu Trotuș
„Sindicatul calului” de la Răcăciuni
„Gemenii” Bacăului
Cărți rare în biserici băcăuane
Dimitrie Cantemir la Bacău
Un rege polonez la Bacău
Misterul vechilor biserici băcăuane
Fabrica de sticlă din Osebiți
Istoricul hanului de la Orbic – Buhuși
Vodă Ioniță Sturza de la Săucești
Călători pe vechile drumuri ale Bacăului
Sascutul în răzvrătire
Cine a întemeiat școala de catiheți de la Bacău?
Fiorosul „castel” de la Tg. Ocna
Slănic Moldova – Centrul revoluționarilor maghiari
Plutăritul la Bacău 126
Portul maritim de la Onești
Copilul lui Creangă de la Bacău
Victor Hugo la Tescani
Salutări din Sarata–Băi
Surprize sub bulevardul Unirii
Părintele „Smântână” la Bacău și Slănic Moldova
Debutul lui Enescu la Slănic
Parfumul vremurilor demult uitate. Plimbări
cu barca la Comănești 177
Povestea unei cărți: „Dicționar geografic al
județului Bacău”
Cerul românesc – așa cum îl vedeau strămoșii
Consemnări istorice incredibile
Un savant la Bacău

In continuare am sa va las sa savurati ultimul capitol al cartii "Cu tramvaiul prin... Bacău"

13 iulie 1902. Cu un ibric plin cu apă, un funcționar al Primăriei Bacău se străduia să domolească colbul din fața scărilor. N–apucă, pentru că strunindu–și caii cu greu, se opri birja lui Leibu Ghidale. Din ea coborî cel mai de seamă om al urbei, Radu Porumbaru, proprietarul Fabricii „Letea”. Salută ridicându–şi pălăria și intră în biroul primarului. Acesta se ridică și își îmbrățișă prietenul.
– Bine ai venit ! Ce noutăți ne aduci?
– Domnule primar am o propunere care va ridica urbea
noastră alături de alte așezări civilizate. Doresc să înființez la
Bacău două linii de tramvai...
– Tramvai, zici? Am auzit eu bine? făcu ochii cât cepele
primarul Leon Sakelari.
– Da, ai auzit bine! Voiesc cu ocazia facerii tramvaiului să
se unească Fabrica de Hârtie Letea cu orașul. O stație va fi în
Bazar „La Ursul din Tarcău”, parcurge șoseaua națională până
la bariera Focșani. În interiorul orașului parcursul ar fi Calea Bacău–Focșani, Strada Ioniță Sturza, trecătoarea gării până în
piața gării.
– Interesant...
– Stai așa! Un alt amplasament ar urma Calea Bacău–Piatra, până la Podul Negel. Dar, pentru că nici Primăria, nici Fabrica de Hârtie Letea nu dispun de un voltagiu suficient pentru tracțiune electrică, tramvaiul va fi tras de cai. Cererea lui Porumbaru va fi analizată de Consiliul Comunal, abia la 10 septembrie 1903, primăria orașului Bacău eliberează „Autorisare”. S–a trecut la efectuarea lucrărilor?
Aș! Radu Porumbaru e invitat pe 9 februarie 1904 „pentru a discuta condițiile de concesionare”, pe termen de 25 de ani. Încep problemele, în stil „românesc”. În ședința extraordinară de 12 aprilie 1904, „domnul Consilier Paloşanu” crede „că prin înființarea tramvaielor se va atinge venitul ce actualmente percepe comuna de la birje, cotigare, etc...” și „domnul consilier Boroni nu crede că s–ar putea trage un profit” iar „domnul
consilier Racoviţă este de părere, a se avea mai întâi în vedere condițiile sub care alte orașe, Iași, Galați, Brăila, nu acordă anumite concesiuni”. Sar ca arşi birjarii! Mihai Forman, Ion Paghiţeanu, Ghiţă Feraru, Eugen Sefer, Neculai Lisoschi, la 9 iunie 1904 fac plângere împotriva instalării tramvaielor. Motivele: „se va farama
meseriile noastre, fierăria, potcovăria, rotăria... vor fi pierderi de mii de lei pe an, va lua hrana sutelor de suflete”. Şi încep tergiversările. Câte? Multe, deși „condițiile concesionării” din 9 iunie 1904 au fost votate de 7 din cei 8 consilieri prezenți, iar în ședința din 4 august se votează în unanimitate.
Bacăul ratează ocazia rară de a se număra printre orașele cu tramvai. La aproape o sută de ani, va abandona lucrările pentru punerea în circulație a tramvaielor.
Bacăul un oraș fără noroc?

Copyright 2010 – Eugen Şendrea
© 2010 – Editura VICOVIA
Toate drepturile pentru Limba română sunt rezervate Editurii
VICOVIA
Grafică și tehnoredactare – Viorel Cucu

5 comentarii:

  1. Eu aş dori o carte... te rog să-mi spui cum aş putea să o achiziţionez..
    Contactează-mă pe contul de pe youtube: ConstantinOfAdBacum

    Mulţumesc!

    RăspundețiȘtergere
  2. Nici nu vreau sa stiu cum ar arata Bacaul cu linii de tramvai...si asa e plin de masini...tramvaiul ar fi facut traficul si mai cosmar decat e acuma.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ma bucur ca exista "oameni" care mai scriu si "oameni " care-i sustin pe cei care o fac...
    As fi onorata sa va gazduiesc la Salonul de Piane.
    Impreuna, vom reusi, cu siguranta.

    Invit "INIMA" sa ma contacteze pentru a stabili detalii.

    RăspundețiȘtergere
  4. cum am putea achizitiona cartea?

    RăspundețiȘtergere
  5. Am o intrebare : Toma Alimos "haiducul" sau Toma Alimos "boierul" este inmormantat la Saucesti ? Caci de Toma Alimos "voievodul" nu a auzit nimeni ! Mi-ar fi placut sa fie numai povestiri cu fundament istoric , caci nuvele fantastice putem compune toti ...

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin