În perioada 06-10 mai 2025, două doamne profesor de la Palatul Copiilor Bacău au desfășurat activități de predare-învățare la două școli din cartierul Tuzla, Istanbul. Palatul Copiilor Bacău, în calitate de Scoală Albastră (membră a rețelei europene Network of European Blue School) a accesat fonduri din programul de cercetare și inovare Horizon Europe al Uniunii Europene puse la dispoziție prin programul SHORE. Aplicația de proiect acceptată și finanțată la cel de-al doilea termen al programului SHORE (noiembrie 2024) s-a intitulat ”Our Ocean, Our Planet. Explore, Protect, Create”.
Proiectul cu durata de 6 luni a cărui implementare a început în februarie 2025 cuprinde o paletă largă de activități desfășurate cu elevi de 8-16 ani. Unul din obiective este creșterea gradului de conștientizare a tinerei generații în privința protejării oceanelor prin reducerea poluării acestora din surse terestre. Modul în care schimbările climatice afectează biodiversitatea marină și cercetarea modului în care acestea pot fi stopate reprezintă un alt obiectiv de proiect.
”Deoarece am dorit ca proiectul nostru să aibă un impact major, iar rezultatele lui să fie cunoscute și la nivel european, am inițiat înainte de aprobarea proiectului nostru o colaborare cu alte două școli albastre din Istanbul: Scoala Primară ”Binali Yildirim İlkokulu” și Centrul de Științe și Arte ”Tuzla Bilim Ve Sanat Merkezi”, o instituție de învățământ similară instituției Palatului Copiilor. Aici elevii vin la activități ca și la Palatul Copiilor, după programul din școala de bază. Diferența dintre cele două instituții este că în centrul din Turcia copiii înscriși trec printr-o selecție, realizată pe baza coeficientului de inteligență IQ, fiind un centru pentru copii supradotați”, ne-a relatat d-na prof. Dumea Nela, coordonatoarea și inițiatoarea proiectului – participantă la activitățile de predare din Istanbul.
”După aprobarea proiectului, am inițiat un proiect european eTwinning intitulat ”Our Ocean, Our Planet” împreună cu cele două școli din Istanbul. Ni s-a alăturat și o școală gimnazială din Napoli, Italia care a dorit să se inițieze în activități albastre, de protejare a mediului acvatic. Astfel, lucrând în echipă internațională, am realizat produse comune sau individuale, pe care le-am pus la dispoziție tuturor școlilor din acest parteneriat eTwinning”, a completat d-na prof. Serea Elena-Lăcrămioară, a doua participantă la activitățile educaționale din Istanbul.
Palatul Copiilor Bacău implementează proiectul amintit cu elevi înscriși la Cercul Protecția Mediului-Ecologie de la Bacău, Cercul Protecția Mediului-Ecologie de la Târgu Ocna și Cercul Orientare Turistică de la Comănești, coordonat de prof. Găman George.
Schimbul de experiență prevăzut inițial dar și promovarea rezultatelor obținute a fost amplificată prin activitățile practice de predare ce s-au realizat de prof. Dumea Nela și prof. Serea Elena-Lăcrămioara la cele două școli din Turcia. Timp de o săptămână, cele două doamne profesoare au realizat cu elevii din școlile gazdă vânători de comori pe tema cunoașterii animalelor marine și a efectelor schimbărilor climatice asupra ecosistemelor marine; au realizat discuții interactive și prezentări despre cum se monitorizează schimbările climatice prin accesarea datelor disponibile gratuit colectate de sateliții artificiali ai Pământului; au realizat workshop-uri de transformare a deșeurilor reciclabile în forme de viață specifice mediului marin; au implicat elevii în sesiuni de teatru și jocuri de rol având ca țintă literația oceanică și stress-ul climatic în ecosistemele marine; au inițiat elevii turci în jocuri interculturale prin care s-a realizat cunoaștere reciprocă și cooperare internațională.
Vizibilitatea proiectului în învățământul preuniversitar din Turcia a crescut și prin atenția acordată delegației române de către ministrul educației din districtul Tuzla, care s-a interesat personal de proiect și de rezultatele obținute, organizând o întâlnire directă la sediul ministerului. La încheierea întâlnirii, instituția ministrului a publicat un comunicat oficial în presa online referitor la discuțiile purtate cu delegația română.
Dintre activitățile locale, desfășurate în acest proiect de Palatul Copiilor Bacău și filialele din Târgu Ocna și Comănești enumerăm: igienizarea malurilor Lacului Bacău și a râului Tazlău, plantări de copaci în lunca Bistriței și pe dealul Osoiu, explorarea nemijlocită a naturii -activități cu barca pe fluviul Dunărea în jurul Parcului Natural Balta Mică a Brăilei, observații de păsări sălbatice pe malul lacului Bacău și în Rezervația Naturală Parcul Văcărești, dobândirea de competențe științifice prin vizitarea muzeelor de știință (Muzeul de Istorie Naturală ”Grigore Antipa” din București, centrul de vizitare al Parcului Natural Balta Mică a Brăilei”). Competențe de protejare a mediului au dobândit elevii participanți în proiect și prin realizarea de obiecte decorative și tablouri cu subiect marin din deșeuri colectate în timpul operațiunii de igienizare a zonelor naturale dar și vizitând agenți economici cu obiect de activitate reciclarea deșeurilor. Astfel, elevii de la Bacău au vizitat stațiile de sortare deșeuri ale operatorului economic ”Eco Sud” SA de la Bacău și Onești dar și fabrica de reciclare Returo care colectează și sortează pe culori ambalajele de băuturi returnate de populație prin Sistemul Garanție Returnare al guvernului român, care funcționează în comuna Nicolae Bălcescu din județul Bacău. Toți partenerii de proiect au realizat activități similare, prezentându-le sub formă de produse digitale pe platforma eTwinning spre cunoaștere și inspirație pentru ceilalți participanți.
Disponibilitatea și deschiderea către cooperare a celor două școli gazdă din Tuzla-Istanbul a fost una deosebită. Am văzut o implicare adevărată a organizației de părinți în toate activitățile școlii primare. Ambele școli unde s-au desfășurat activitățile sunt noi, date în folosință după anul 2021, beneficiază de dotări tehnologice moderne, cluburi de robotică, laboratoare de științe dar și de limbi străine, facilități outdoor de excepție: grădină pentru desfășurare de activități outdoor, spațiu de joacă, chiar fermă cu găini și iepuri, facilități de compostare a deșeurilor de la cantină. Profesoarele Funda Altıntaş și Seda Oskay Yirmibeşoğlu au fost gazde excepționale. Sperăm să continuăm colaborarea începută și în alte proiecte viitoare, eTwinning, Erasmus+ sau SHORE.
Proiectele SHORE sunt oportunități deosebite de implementare a unor proiecte cu un impact bun asupra comportamentului viitor al elevilor și familiilor lor. Sunt complexe, nu foarte ușor de implementat dar profesorii dedicați educației ecologice pot scrie aplicații de succes, prin care pot absorbi fonduri de până la 10.000 euro pe proiect. Un prilej de a obține astfel de fonduri de către școli (învățământ primar, gimnazial și liceal) este cel de-al treilea apel, care se încheie pe 30 iunie 2025. Până acum, România a obținut finanțare pentru 4 proiecte: un proiect care a fost aprobat în primul apel și 3 în cel de-al doilea apel, unul fiind cel al Palatului Copiilor Bacău. Scolile care pot aplica sunt din țări europene situate în zona Mării Baltice, Mării Negre, Mării Mediterane, râului Rin și fluviului Dunărea.
Urăm succes tuturor aplicanților din acest ultim apel, unde vor fi aprobate un număr de 45 de proiecte la nivel european! Mult succes în implementare celor ce le vor implementa! Împreună, pentru oceane mai curate, prin reducerea poluării terestre!
Acțiunea eTwinning, parte a programului Erasmus+ se adresează tuturor şcolilor din învăţământul preuniversitar, fiind un program pentru profesori, elevi și pentru întreaga comunitate. eTwinning și SHORE aduc succesul în școala ta și motivează suplimentar elevii și profesorii care aleg să facă educație (și) prin proiecte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu