03.05.2018

Beneficiile programului Erasmus +

Finanţat de Comisia Europeană prin intermediul programului Erasmus+, Acţiunea cheie 2: Cooperare pentru inovare şi schimb de bune practici, parteneriatul strategic ``REC- RELATIONAL AND EMOTIONAL COMPETENCES AT SCHOOL” îşi propune să îmbunătăţească experienţa profesională a participanţilor prin dezvoltarea abilităţilor relaţionale şi emoţionale ale profesorilor, crescând astfel calitatea predării și învățării  și îmbunătățind climatul relațional din clasa de elevi. Priorităţile orizontale şi sectoriale ale parteneriatului vizează: dobândirea de abilități și competențe relevante și de înaltă calitate, incluziunea socială, promovarea unor practici educaționale deschise și inovatoare. 
ISJ Bacău, împreună cu partenerul asociat CJRAE Bacău, alături de coordonatorul din Italia - Institutul de Terapie Psiholelaţională, dar şi de ceilalţi parteneri (La Fabricca Spa Milano, Universitatea Parthenope Napoli din Italia, Universitatea Primorska din Slovenia, Centrul Şcolar de Resurse din Norvegia şi Departamentul de educaţie Pazardhik, Bulgaria) au început derularea activităţilor specifice din septembrie 2017, urmând ca proiectul să se finalizeze în 2019.


În perioada 23-24 aprilie a.c., delegaţia europeană a fost găzduită de Inspectoratul Şcolar Judeţean Bacău, iar agenda de lucru a cuprins atât vizite tematice la Colegiul Naţional de Artă „George Apostu” Bacău şi la Școala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza” Bacău (unde oaspeţii din cele 4 ţări au aflat informaţii despre sistemul de educaţie din România şi mai ales din Bacău, și au putut discuta cu elevii şi profesorii din şcoli), cât şi Evenimentul de Multiplicare „REC- RELATIONAL AND EMOTIONAL COMPETENCES AT SCHOOL”, conferinţă cu participare internaţională, găzduită de Colegiul Național Pedagogic „Ștefan cel Mare” Bacău. 

La nivel european partenerii au selectat 55 de şcoli, în cadrul cărora echipele de proiect din fiecare țară, cu sprijinul în primul rând al profesorilor formatori, implementează metodologia REC, focalizată pe creșterea calității relației profesor-elev, pe crearea unui climat în clasa de elevi favorabil învățării, pe abilitarea profesorilor cu modalități de a face față dificultăților profesionale, stresului profesional. 

Un număr de 113 cadre didactice din 11 unități de învățământ din județul Bacău, incluse în proiect, au participat deja la primele trei întâlniri de formare, cu profesorii formatori Amalia Diaconu și  Diana Aprodu,  întregul program continuând să se deruleze până în decembrie 2018. “Activitățile de formare sunt adevărate ocazii de sudare a unor noi relații între grupurile REC din școli, sunt  ocazii de conștientizare, de reflecție și de construcție/finisare a competențelor emoționale și relaționale ale profesorilor. 

Abilități extrem de importante, precum  utilizarea expresiilor emoționale și sprijinul verbal pentru a promova entuziasmul și bucuria învățării și pentru a ghida și gestiona comportamentele elevilor, sunt învățate și exersate în cadrul acestor formări. Ne dorim ca activitățile de formare să aducă un beneficiu direct cadrelor didactice și din perspectiva sprijinirii acestora în gestionarea stresului emoțional și a epuizării profesionale, pentru că, spre deosebire de multe alte profesii, profesorii sunt expuși în permanență unor situații provocatoare emoționale și au opțiuni limitate de autoreglementare atunci când o situație provoacă o puternică reacție emoțională. În plus, absența bunăstării emoționae a cadrului didactic poate avea efecte devastatoare asupra relațiilor, managementului și climatului în clasa de elevi” ( Amalia Diaconu- profesor consilier școlar CJRAE, formator REC).

Şcolile pilot din judeţul Bacău, selectate în proiect sunt: Școlile Gimnaziale „Al. I. Cuza”, „Mihai Drăgan”, „Miron Costin” şi „Ion Creangă” din Bacău,  Școala Gimnazială „Ciprian Porumbescu” din Comănești, Școala Gimnazială „Al. Piru” din Mărgineni, Liceul cu Program Sportiv, Colegiul Național „Vasile Alecsandri”, Colegiul Național Pedagogic „Ștefan cel Mare”, Colegiul Tehnic de Comunicații „Nicolae Vasilescu-Karpen” din Bacău şi Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” din Onești. 

„Beneficiile parteneriatului Erasmus+ sunt numeroase: schimbul de idei, oportunitatea de a afla de la ceilalţi colegi implicaţi în educaţie cum abordează instituţiile europene componenta relaţională şi emoţională a învăţării, faptul că Bacăul îşi face simţită, din nou, prezenţa pe harta Europei, învăţarea colaborativă în grupele de formare sub coordonarea trainerilor români, mobilităţile europene, competenţele cheie net îmbunătăţite ale echipelor de proiect, dezvoltarea unor produse intelectuale deosebite. Pentru noi, echipa de implementare, a lucra în acest proiect înseamnă provocare şi motivaţie!” (inspector şcolar pentru proiecte educaţionale, prof. Ana-Maria Rotaru )

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

LinkWithin